15 هزار قطعه سفالینه در كاوش های تپه سرسختی شازند استان مركزی كشف شد
نوشته شده توسط : ipxrxt

'غفور كاكا' روز شنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا افزود: این سفالینه ها در ابعاد و اشكال مختلف و از جنس خاك رس است كه از دوره های هزاره چهارم و پنجم قبل از میلاد تا دوران اسلامی را در بر می گیرد.

وی ادامه داد: بیشتر نقوش روی سفالینه های كشف شده در تپه سرسختی علیای شازند ، گیاهان، حیوانات و اشكال هندسی ابتدایی است.

سرپرست گروه باستان شناسی تپه سرسختی گفت: به دلیل ویژگی های منحصر به فرد سفالینه های مذكور، تشكیل بانك سفال در محل كاوش ها با هدف حفظ بهینه آثار به دست آمده و تشكیل مجموعه مطالعاتی مناسب برای محققان و دانشجویان باستان شناسی و مردم شناسی ضروری است.

كاكا افزود: نقش های سفالینه های كشف شده در تپه سرسختی شازند به نقوش سفالینه های گرانیگ نهاوند و سیلك كاشان نزدیك است كه بیانگر ارتباط فرهنگی مردم دوران های پیشین در این مناطق است.

وی اضافه كرد: كشف سفالینه های 'واریخته' كه منشا آن خوزستان و هزاره چهارم و پنجم میلاد است در منطقه سرسختی علیای شازند این فرضیه را قوت می دهد كه احتمالا منطقه سرسختی در مسیر تردد اصلی در دوره های مذكور بوده است.

سرپرست گروه باستان شناسی تپه سرسختی علیا شازند در استان مركزی گفت: سرسختی علیای شازند روی لبه زاگرس مركزی واقع شده و پس از آن زیست فرهنگی مردمان فلات آغاز می شود و اهمیت مطالعات تطبیقی باستان شناسی در این منطقه مرتفع كوهستانی با مناطق فلات اهمیت زیادی دارد كه باید در سایه حمایت مسوولان دنبال شود.

تیم كاوش های لایه نگاری باستان شناسی در تپه باستانی سرسختی علیای شازند هفت نفره است كه با سرپرستی مشترك 'غلام شیرزادی' و 'غفور كاكا' راهبری می شود.

روستای سرسختی علیای شازند از توابع استان مركزی در 35 كیلومتری اراك واقع شده‌ و زبان عموم مردم آن یكی از لهجه‌های محلی لری است و عمده ساكنانش از طریق دامپروری و كشاورزی ارتزاق می كنند.

روستای سرسختی علیا دارای طبیعتی بكر و سرسبز است و آخرین ذخیره گاه های جنگلی بلوط، سماق و بنه در استان مركزی در نزدیكی آن قرار دارد. ك/3

560/559/ 684





:: برچسب‌ها: هنر , مدل ,
:: بازدید از این مطلب : 205
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: